środa, 16 sierpnia 2017

FRANCUZI TEŻ LUBIĄ TEQUILĘ





Wakacje wakacjami, ale szukanie roślin trwa zawsze. Czy to zima, czy to lato! I tak wracając z kąpieliska we francuskiej rzece Orb, jadąc górską drogą krzyczę do taty za kółkiem
- Stój! Kwitnące agawy!
 Tak więc zatrzymujemy się na pobliskiej zatoczce i wyskakuję z samochodu tak jak byłem ubrany na plaży. Biegnę sobie na poboczu ulicy w japonkach ze spadającym kapeluszem kiedy wreszcie je widzę: gromadę kwitnących agaw amerykańskich! Chcę się wdrapać na górę, aby zebrać nasiona, ale niestety rosły za wysoko. Jedyne co zrobiłem to zdjęcia, które przekazuję Ci dalej.
Agawa amerykańska (Agave americana) jest sukulentem liściowym rosnącym w ciepłych krajach. W Europie spotkałem ją na razie we Włoszech, Chorwacji oraz Francji, ale na pewno rośnie w całym rejonie morza Śródziemnego. Jest rośliną użytkową, czyli człowiek ma  z niej pożytek. Jest stosowana w lecznictwie i w Meksyku do wyrobu znanego alkoholu - tequila. 
Ja już ją w domu mam (agawę), ale już wyjaśniam, czemu zrobiłem taka aferę po kilka zdjęć. Agawy w naturze nie są bardzo często spotykane, a kwitnące agawy jeszcze rzadziej. Chodzi o to, ze agawa kwitnie raz w życiu, na samym jego końcu. Po wydaniu nasion, umiera. Aby zakwitnąć, musi osiągnąć bardzo pokaźne rozmiary – powinna mieć około metra szerokości oraz więcej niż metra wysokości. Mniejszych kwitnących agaw nie widziałem. Za to spotkałem nawet takie, mające dwa metry wysokości! Pęd kwiatostanowy dorasta do czternastu metrów i tworzy setki nasion. Gdy roślina umiera, zużywa resztki energii i zasobów na wytworzenie młodych roślin potomnych.

W tym stadzie agaw, które widziałem widać każdy etap rozwoju tej niezwykle ciekawej rośliny.

Tutaj rośnie zdrowa, dorosła roślina.

Ta roślina właśnie kwitnie, przygotowuje się do produkcji nasion. Na zdjęciu widać kwiatostany wszystkich roślin.

Agawa już traci siły, zaczyna więdnąc. Nasiona dojrzewają.

Kompletnie wysuszona roślina umarła, wydając na świat kilkanaście młodych roślinek dookoła oraz siejąc kilkaset nasion.

Na zdjęciu na górze posta widać wszystko jednocześnie.

Agawy są piękne!

Na tym życzę miłych wakacji i pozdrowienia z Francji! 

Cyprian

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LOSOWY POST: