sobota, 7 stycznia 2017

SMACZLIWKA GRUSZKĄ MEKSYKU?


Smaczliwka - co to jest? Wszyscy dobrze ją znacie, lubicie o niej czytać, pisać i ją jeść! O czym mówię?
młody, biało-przezroczysty liść
Awokado nazywane gruszką awokado ze względu na jej kształt. Jest owocem smaczliwki wdzięcznej (Persea americana), wiecznie zielonego drzewa należącego do rodziny wawrzynowatych (Lauraceae) razem z cynamonowcami (Cinnamonum) oraz wawrzynem, którego liście są wykorzystywane jako przyprawa (liść laurowy). Młode liście smaczliwki mają najpierw biało-przezroczysty kolor, po czym przybierają brązowo-czerwony kolor.
kiełkujące awokado (sierpień 2016)
Owocem smaczliwki jest awokado. Ma ono inne ciekawe nazwy jak gruszka aligatorowa, masło puszczy, owoc maślany czy masło Bogów. Zastanawiam się, kto wymyślał te nazwy...  Jest to jedyny na świecie owoc zawierający tłuszcze. Jak wspomniałem w tytule, awokado jest najczęściej uprawiane w Meksyku. Było tam uprawiane od co najmniej 7 tysiącleci przez Azteków. W dzisiejszych czasach jest często wykorzystywanym owocem w kuchni ponieważ jest smaczne i zdrowe (zawiera przeciwutleniacze, witaminy i inne cuda...). Pamiętajcie, aby nie poddawać awokado obróbce termicznej, ponieważ wtedy staje się gorzka w smaku.  Jak już pisałem w poprzednim poście o awokado, pestka awokado również jest jadalna. Podobno zawiera więcej wartości odżywczych niż sam owoc - może dlatego rośliny są takie silne :)
liście

 Teraz chciałbym zaprezentować Wam moje rośliny. Z jednej jestem najbardziej dumny. Na grupowym zdjęciu to ta druga od lewej. Ma największe i najpiękniejsze liście. Resztę zostawiam do Waszej oceny :) Powiem szczerze, awokado są tak dużymi roślinami, że trudno mi było znaleźć dla nich tło :)


młoda siewka (sierpień 2016)
OSTRZEŻENIE: Jeśli macie w domu zwierzęta, uważajcie na niektóre rośliny jak na przykład awokado. Są one trujące dla zwierząt. Osobiście mam dwa koty i psa, więc większość roślin trzymam w miejscu niedostępnym dla nich! Na szczęście zwierzęta są mądre, więc nie będą gryźć rzeczy dla nich trujących - mają węch i te ich tajemnicze receptory. W przypadku awokado, każda część rośliny jest trująca dla zwierząt!


liście mojego faworyta



 

12 komentarzy:

  1. nie miałam pojęcia o istnieniu takiej rośliny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a jednak istnieje i bardzo dobrze rośnie w naszym klimacie!

      Usuń
  2. hmm, a może ja zasadzę sobie jakąś roślinkę?
    Wpis super i zapraszam do siebie! http://heyitsju.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że dobrze będą Ci rosnąć :) ! Polecam zaczęcie od awokado, bardzo prosto je wyhodować :) Już idę na bloga ;)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Zgadzam się całkowicie! :) terax używam określenia "smaczliwka" tak bardzo mi się spodobało :) pozdrawiam

      Usuń
  4. Jeśli chodzi o mnie kocham awokado nie wyobrażam sobie tygodnia bez niego ;] Niestety jest kaloryczne. Co do pestki był tekst na moim blogu o awokado i o możliwości jedzenia pestki:]
    Pozdrawiam, M
    www.wpuszczonawmaliny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, mógłbym je jeść codziennie :) kaloriami się nie przejmuję, jak o nich nie myślę, to tak jakby ich nie było :) rzucę okiem na post o pestce, pozdrawiam :))

      Usuń
  5. Ale czas! W ogóle jakie fascynujące hobby - hodować sobie w domu takie egzotyczne roślinki :) Super!
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się :) Zapraszam do robienia tego samego! :)) Pozdrawiam i dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajna strona i ciekawe wpisy ;) Ja hoduje awokado juz od dawna, jedno uroslo mi tak wielkie, ze musialam je usunac bo nie miescilo sie w pomiesczeniu:) Sa bardzo latwe i wdzieczne w hodowli - trzymam je w pracy, bo tu ma swietne warunki ;)

    OdpowiedzUsuń

LOSOWY POST: