środa, 29 marca 2017

WYSTAWA ORCHIDEI 2017


 Hej! Jest to kolejne wydarzenie, jakie Wam opisuję zaraz po wystawie drzeworytów japońskich. Od 2 do 5 marca 2017 w Warszawa odbyła się wystawa orchidei w Uniwersyteckiej Bibliotece na Dobrej.
Jest to pierwsza taka wystawa, w której brałem udział. Poza niecodziennymi gatunkami storczyków można było posłuchać ekspertów udzielających rad na temat pielęgnacji storczyków w domu. Przekażę Wam kilka z nich:

1. Nawadnianie storczyków. 


O tym nie miałem pojęcia. Myślałem, że storczyki się podlewa jak każde inne rośliny, czyli wlewając wodę do doniczki. Powinno się jednak to robić inaczej.
 
Wyjmij storczyka z osłonki (jeśli w niej jest) i wstaw do dużej miski. Zalej wodą do połowy wysokości doniczki i odstaw na co najmniej 30 minut. Może w niej zostać nawet dzień lub dwa. Powtarzaj 1-2 razy w tygodniu. J

Ogólnie osłonki nie są polecane, ponieważ zakrywają dopływ światła, a korzenie mogą prowadzić fotosyntezę, czyli zamieniać dwutlenek węgla w tlen używając energii słonecznej oraz wody.

2. Przesadzanie.

Storczyki powinno się przesadzać co 3-4 lata. Moje rosną w tej samej doniczce i podłożu od prawie 10 lat. Jak? Przede wszystkim należy kupić dobre podłoże, czyli mieszankę kory drzewnej. Najlepiej kupić dwa rodzaje :drobną i grubą. Storczyki czerpią z niej potrzebne sole mineralne i kora imituje również ich naturalne środowisko, czyli gałęzie drzew.

3. Nawożenie

Storczyki powinno się nawozić. Jak często? W zależności od nawozu, jaki stosujemy. Najlepiej używać nawozy płynne i dolewać je do wody, którą nawadniamy rośliny (sposobem opisanym na górze). Można dawać im "dopalacze" takie jak witamina C  lub B. Wystarczy przetrzeć liście sokiem z cytryny lub piwem i zostawić aż się wchłoną.

4. Stanowisko.

Storczyki powinny rosnąć w słonecznym miejscu, lecz nie w bezpośrednim słońcu. Poleca się okno zachodnie lub wschodnie. Latem najlepiej przykryć dół okna bibuła, aby promienie słoneczne nie poparzyły liści naszej orchidei.

Wiedzieliście, że w naturalnym środowisku storczyki nie rosną pionowo, lecz poziomo, aby woda spływała po nich i nie zalegała w liściach - sprzyja to rozwojowi grzybów i szkodników. Dlatego często storczyki przechylają się w stronę podłogi w naszych doniczkach. 

Teraz już zapraszam do oglądania zdjęć z wystawy :))

 

 Odmiana gigantycznego storczyka. Miał około 150 cm!

 




 Laureat poprzednich wystaw na honorowym miejscu :)


 Niesamowity kolor!


Centrum wystawy stanowił domek-kompozycja z różnymi orchideami, roślinami i ozdobami. Z tyłu widać mnie pozującego :D


Był też konkurs na najładniejszą kompozycję kwiatową ze storczykami. Ta mi przypadła do gustu, ponieważ uwzględnia ona owoce egzotyczne (ananas ictoria, pitaja, rambutan).


Ta roślina bardzo mi się spodobała. Jest to oplątwa (tillandsia). Do życia potrzebuje jedynie wody, powietrza i światła. Z angielskiego airplant (dosłownie: powietrze roślina) dowiadujemy się, że żyje ona w powietrzy, nie potrzebuje żadnego podłoża. Kupiłem sobie też małą tillandsię, o niej kiedy indziej.

 Kolejny storczyk z wielkimi kwiatami.


Ta roślina mnie naprawdę zdziwiła! Nie wiem czym jest, ale ma liście jak anturium tylko wielkości do 1 metra. Sądzę, że może być jakąś odmianą filodendrona. Na zdjęciach cała roślina oraz zbliżenie na owoc.


To jest storczyk, który mnie zachwycił! Przywodzi mi na myśl japońską wiśnię :)


 Kolejna odmiana "giganta". Ten storczyk miał około 1-1,5 metra i bardzo mi się spodobał.


Ten gatunek storczyka kwitnie raz do roku tworząc jeden duży kwiat.


 Wiszące storczyki z korzeniami powietrznymi bardzo mi się podobają, wyglądają niezwykle egzotycznie i nowo :)



Na wyjściu pożegnała mnie monstera dziurawa :)

Pozdrawiam,

Cyprian

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LOSOWY POST: