sobota, 18 marca 2017

JAK DRZEWA SŁUŻĄ LUDZKOŚCI : JAPOŃSKIE DRZEWORYTY



 Witajcie!
Mimo tego, że ostatnio tyle u mnie kiełkuje i rośnie, dzisiaj opowiem Wam o japońskich drzeworytach. Coś jedynie pośrednio powiązanego z roślinami :)A Wy wiecie, czym są drzeworyty?
Zacznę od tego, jak na nie natrafiłem. Otóż od 25 lutego do 7 maja w Muzeum Narodowym w Warszawie jest wystawa drzeworytów. Powiem szczerze, na początku nie miałem pojęcia czym są drzeworyty, ale jak zobaczyłem tzw. Wielką falę w Kanagawie (zob. zdjęcie na górze), od razu wiedziałem, że w najbliższym czasie pójdę na tą wystawę: jest to jedno z moich ulubionych dzieł sztuki! Tak naprawdę jest ich bardzo dużo na całym świecie. Już tłumaczę:

Czym właściwie jest drzeworyt i jak powstaje?

Drzeworyt jest "rysunkiem" (wybaczcie koneserzy sztuki japońskiej, ale moją działką jest część roślinna tej opowieści :p! ), otrzymanym w wyniku odbijania na papierze klocków z drewna pokrytych farbą drukarską. Coś takiego jak prasa lub pieczątka, ale duża.
Powstaje w trzech etapach: 

Szkic: Artysta wymyśla wzór i rysuje go na cienkim jak bibuła papierze.
Grawer: Rzemieślnik dłubie w drewnie wiśniowym (pierwotnie) wgłębienia w miejscach gdzie na szkicu nie ma linii. W wyniku otrzymuje drzeworyt zwany klockiem. Jest ich kilka.
Druk: Drukarz wykorzystując drzeworyty oraz farbę (otrzymaną z naturalnych pigmentów takich jak kwiaty krokosza) drukuje obrazy.

Tak więc teraz rozumiecie dlaczego większość tych dzieł istnieje w wielu egzemplarzach: Jak rzemieślnik stworzył klocek, drukowane było kilka, kilkanaście lub  nawet kilkaset egzemplarzy tego samego drzeworytu. 


Jak już wspominałem, najczęściej drzeworyty były wykonane z drewna wiśni: symbolu Japonii. Zwana potocznie wiśnią japońską jest to wiśnia piłkowana (Cerasus serrulata) należąca do rodziny różowatych. Wbrew pozorom, ta odmiana wiśni pochodzi z Chin. Jest znana ze swojego obfitego kwitnienia (1) na piękny, jasnoróżowy kolor. Jest główną atrakcją obchodów hanami: czyli japońskich imprez organizowanych aby uczcić kwitnące wiśnie. Hanami zostały uwiecznione na niektórych drzeworytach.

Na wystawie można było zobaczyć tradycyjny strój japoński całkowicie pochodzenia roślinnego: ryż, słoma i bambus są surowcami często wykorzystywanym przez ludy Azji - kolejne zastosowanie roślin!

Jeśli mieszkacie w Warszawie, macie jeszcze czas do 7 maja aby obejrzeć te cudowne dzieła. Naprawdę, warto! :)

Poniżej pokazuję Wam kilka drzeworytów, abyście mieli jakiekolwiek pojęcie jak one wyglądają! :)) Starałem się robić zdjęcia obrazom przedstawiającym florę Japonii.


Mógłbym się na ten temat rozpisywać, bardzo mnie bowiem zainteresował. Jeśli chcecie więcej postów o drzeworytach lub o dziełach sztuki przedstawiającym florę danego kraju lub regionu dajcie znać!

Cyprian



SŁOWNIK:
 

(1) kwitnienie: okres z życia rośliny podczas którego wydaje ona kwiaty.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LOSOWY POST: