środa, 19 kwietnia 2017

STAY HYDRATED ALBO BĄDŹ JAK CIBORA - JAK ROZMNAŻAĆ CIBORĘ PAPIRUS?


Hej! Wracam dzisiaj do tematu cibory, który poruszyłem w poście o moich nowych nasionach. Obiecałem powiedzieć Wam o niej więcej :) Zacznijmy od tego, żebyśmy nie nazywali każdjec cibory papirusem! Bardzo Was o to proszę

Każdy papirus jest ciborą, ale to nie znaczy, że każda cibora jest papirusem. Papirus to Cyperus papyrus. Istnieje jednak pewnych 699 gatunków tej rośliny, więc nazwanie każdej z nich papirusem jest błędne. Moim okazem jest cibora zmienna (Cyperus alternifolius - z łaciny alternus: alternatywny; folius liść, moglibyśmy więc nazwać tę roślinę ciborą o zmiennych liściach) , bardzo popularna w Polsce, należąca do rośliny ciborowatych (Cyperaceae).

Cibora zmienna jest byliną (zob. dziki słownik) rosnącą na bagnistych terenach gorących krajach. Pochodzi z Madagaskaru, gdzie dziko rośnie. Normalnie dorasta do 120 cm wysokości, latem zakwita. Cyperus alternifolius  ma okrągła, dość twardą, ciemnozieloną łodygę oraz cienkie, ostre na krawędzi trójkątne liście.

Z kolei cibora papirusowa ma trójkątną w przekroju łodygę oraz nitkowate liście.

Nasuwa się pytanie: jak ją pozyskać? znam trzy sposoby.

Kup sadzonkę. Gdy nie miałem jeszcze swojej cibory, wszędzie szukałem już wyrośniętej, dużej sadzonki. W sklepach nie znajdowałem, udało mi się u babci. Cała historię opowiedziałem w innym poście (zob. ten post). Po znalezieniu tej dużej cibory, oczywiście nie raz widziałem ją w sklepach (np. w Leroy Merlin i u Tomaszewskiego).

Wysiej z nasion. Nasiona można kupić w sklepie ogrodniczym, przez internet lub zebrać z owocującej rośliny. Wszystkie trzy opcje działają :) Nasiona wysiej do ziemi (najlepiej specjalnej do wysiewu nasion), przetnij plastikową butelkę w pół i załóż na doniczkę, aby stworzyć mikroklimat. Regularnie podlewaj, najlepiej zrób małe bagienko.

Rozmnóż wegetatywnie. Należy uciąć "parasolkę cibory, i włożyć do góry nogami do miski z wodą. Po jakimś czasie wypuści korzenie, wtedy przesadź ją do doniczki i zasyp ziemią. Młode cibory pojawią się niedługo. 

Jak dbać o ciborę?

Cibora kocha wodę. Powinna stać w doniczce bez dziur w podstawie, aby woda nie odpływała. Woda powinna zawsze trochę zalegać w doniczce - inaczej liście cibory będą brązowieć (jak na zdjęciu). Można ją spryskiwać 2-3 razy w tygodniu, latem częściej. Przy przesadzaniu, należy zawsze dać gruby, dobry drenaż na spód doniczki. 

Powodzenia w uprawie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LOSOWY POST: